14 June 2013

Novels Lovers...

Assalamualaikum semuaaa....
(Mood are getting better..adakala kita mampu rasa gembira dengan hanya secebis perubahan...samada berita, suasana, hadiah atau apa saja...) Wateva it is...manusia punya perasaan..sedih, happy, bosan, sentap...haha..tp manusia juga punya kekuatan utk menangani segala kesulitan itu....TUHAN HANYA MENGUJI KITA MENGIKUT KEMAMPUAN HAMBANYA..kaann..so, mari kita muhasabah diri dan berdepan dengan apa saja dugaan dengan hati yang tenang dan tawakkal kepadaNYA.....sekian saje daripada Ustazah..;)

Eh..bukan tajuk novels lovers ke...hehe...sesekali berkongsi kebaikan apa salahnya ye dop?okay....back to the topic...sape sini yg suka baca NOVEL?mesti ramai kan....apa yang korang suka bila baca novel?

1. COVER - Of kos la kan...1st impression katanye...kalau cover pun mcm nak tak nak...atau penuh dgn tulisan tanpa gambar dah camne...mesti tak menarik hati..hurmm.

2.  TAJUK - For me...aku memang cerewet bab tajuk...sbb novel di Malaysia esp novel melayu suka ikut trend...for example..Suamiku... Isteriku... Makcikku... Ketua Kampungku...kui3....xkisahla citer tu best atau tak kan...tp xbole ke kalau tak ikut2 penulis lain...punya bermillion perkataan dalam bahasa melayu yang kita ada...xkan itu2 aje...

3.  JALAN CITER - Ni yg paling penting kot...tp dapat ke sinopsis kat kulit belakang buku tu describe keseluruhan citernye...mungkin tidak...tp sinopsis yg baik dpt menarik hati penggemar novel utk membelinya....Tp ada jgk kadang2 sinopsis gempak giler....tp bila baca tak sampai separuh dah rasa mcm nak campak masuk tong sampah dah...menyesal tak sudah taw!rasa nak claim je balik...kui3...

4.  WATAK - Hehe...ckp pasal watak teringat zmn sekola beli novel tgk nama watak kat sinopsis, klu nama gempak2 sure best citer tu...-_-...pe la pny persepsi...hihi...skang tidak lagi...nama yg old skul pun mampu buat kita tak berganjak sampai la habis...:) cth: KALAU ADA JODOH by MIMIE AFINIE...i is suke giler watak PIAN...:)

5.  PENULIS - Pada yg terlalu obses pada novel mesti familiar dgn nama2 penulis kan...pd aku, tak sangat kot...adala 3,4 nama penulis yg aku ingat n folow....tp nowadays kan da byk giler penulis n syarikat penerbitan yg terbitkan novel2 melayu ni....giler nak ingat semua?

6. HARGA/KETEBALAN - Aku combine harga dgn ketebalan sebab tak sumorang berkira pasal harga kan?aku je kot...hihi...n ketebalan juga mempengaruhi harga dipasaran rite..tp kdg2 tebal2 sgt pun susah nak pegang waktu baca....lenguh!ngehehe...sbb tu smpai skang lum beli lg I LOVE YOU STUPID! wpun tingiiiinn sangat nak baca....mgkin sbb faktor tebal sangat so...harga pun mahal la...;)

Apa pulak tajuk2 novel yg korang penah baca n masih ingat sampai skarang?Novel yg mampu buat korang menangis....yg ni org lain la...i tak...kui3 (hati kebal..sob..sob..) Novel yg byk pengajaran yg dpt beri kebaikan dalam kehidupan...:)
 Aku senaraikan sebahagian koleksi novel yg aku suka sangat n dah baca more than 2 kali......jap eh...
 
 Ntah apaaaalllaa masalah nak upload pic yg aku dah redi2 kan ni....haaiihhh...saakkkkkittt plaakk ati kiter...xpela...kita bebel2 saje sudah la yew....hew3....


  Ni yg kira old skul novel2 yg aku ada....TIDAK SEINDAH MIMPI, TIADA LAGI MIMPI, GEMERSIK KALBU n BICARA HATI...semua ni aku beli 2nd hand ats sebab citer best giler..asyik pinjam je sblm ni kaannn...heheh...segan la konon2...Semua novel ni dah pun di adaptasi jadi drama....mesti semua pernah tgk kaaannn....Tapi ntah kenapa aku tak bape suka sangat nak ikut sebab aku akn beza2kan dgn jalan citer sebenar dalam novel.....tak suka tau kalau ada ubah2 walau sket je sekalipun.....yela....dah baca 3,4 kali...mesti dah hafal kaannnn.....hahaha...cerewet giler!!ada dorang kesah???

 CINTA MEKAR DI HATI, BAYANGAN RINDU, ATAS NAMA CINTA n KASIH BENAR KASIH antara novel yg aku baca lebih dari 3 kali jgak...huhuh...best2....lagi2 ATAS NAMA CINTA....kisah yg serba sikit ada kaitan dengan diri aku sendiri...wpun citer dia happy ending..tp aku??sob...sob... KASIH BENAR KASIH tu aku beli semata2 gamba katun pompuan tu comel sangat.....hahah....sib baik jalan citer best.....

DIA TAK TANYA, MEH SANDAR PADA AKU, SUAMIKU TAK ROMANTIK TAPI AUTISTIK, SUAMIKU ENCIK PERFECT 10!, THE WEDDING BREAKER, KALAU DAH JODOH....ahaahh...suka Pian tau!!heheh....M.A.I.D, AWAK SUKA SAYA TAK,ni semuaaaa......aku suka sangat!!!!

Banyak lagi novel yg jadi my wishlist....heheh...insya Allah kalau ada kelapangan nak g pesta buku beli banyak2 lagiii.....

hahahhaha.....tah hape2 la yg kau bebel ni jaaaaaaaa.....................
daaaalaaaa...babaaaaiiiiiiiii.....
jumpeeeeeerrrr laggiiiiiiiiiiii......








No comments:

Post a Comment